Nincs jogosultságod (már) a komment módosításához.
elephant man :: 2009. február 04., szerda, 02:40:07 :: 32 komment
cinema
A legtöbb film a megkövezés modern kori megfelelője. Amikor Marcus Aurelius Maximus pengéje a gonosz cézár torkába ér, semmi kétség affelől, hogy a kés markolatát a néző keze szorítja. Elég a szomszédos fotelek karfáira vetni egyetlen pillantást. Ha Brad Pitt talpra áll a ringben, és egy jól irányzott horoggal padlóra küldi ellenfelét, az bizony közösségi morális elégtétel, bármennyire szeretnénk úgy hinni, hogy nem a mi kezünkhöz tapad a vér. A moziban azért fizetünk, hogy valakit véresre verjenek és feldaraboljanak, és ezen pont annyit változtat, hogy állítólag nem igaziból művelik, mint amennyit a válság közepén Izlandon segít, hogyha Björk otthon énekel.
A szerelmes vígjátékokban és az úgynevezett “művészfilmekben” többnyire elmarad a brutális elégtétel.
Szürreális filmről akkor beszélünk, ha első ránézésre fogalmunk sincs, volt-e kövezés, és ha volt, vajon ki, mikor, kit és mivel dobált.
Mert ha az első jelenetben egy nőt három elefánt letaglóz és megerőszakol, szokatlan gondolatok törnek ránk, és később, fejünket álomra hajtva, a fogmosómacis elalváshoz képest egészen más fajta élményekkel gazdagszunk.
A korántsem felhőtlen fogantatást klasszikus freakshow-setup követi. Olyan, mint Mónika vagy Balázs, sőt, a magyar médiaszereplők láttán gyakorlatilag bármelyik csatornánk tetszőleges műsorát hozhatjuk példaként: lelkileg nyomorék emberek vizslatnak testileg vagy lelkileg nyomorékokat. És mivel morális lények vagyunk, és a lelkünkben tündöklő fényességre árnyék soha nem vetül, nem hiányozhat a mögöttes ideológia. A szándék tiszta, jóságos és nemes. Elfogadás, megértés és életben maradás.
Nos, a szerencsétlen ember szereplése a tévében pont annyira szolgálja a társadalmi elfogadást, mint amennyire tisztesen él a cirkuszban pesztrált szörnyszülött. Nem kell a mese, a valódi szándék végtelenül egyszerű: nálunk szerencsétlenebb lény láttán kevésbé sajnáljuk magunkat.
Elefántembert hárman “gondozzák” felváltva, és ezt mindhárman saját érdekükből teszik. Mégis ő nyer (azt hiszem). A három férfi között árnyalatnyi különbség, hogy egyikük – sir Anthony Hopkins – elmereng, az ember mitől rossz, és mitől jó. Tipikus kérdés ez orvosoknál.
Elefántember fent említett keletkezése példásan vázolja, hogyan látja a rendező a férfi-nő kapcsolatokat (további információkért érdemes megnézni az Inland Empire-t). Ábrázolja az egyetlen tökéletes szülő-gyerek viszonyt, a tiszta és feltétlen szeretetet, amely abból fakad, hogy az illető egyáltalán nem ismeri a saját anyját személyesen. Az apa-fiú vonalat a három mutogató férfi jelképezi. Nyilván nem az apakompexusról szól.
Végül Elefántember anyukája az űrben lebegve elmondja: “Nothing ever dies”.
Úgy gondolom, ez a film kulcsmondata. Jó volna tudni, hogyan függ össze a cselekmény és a konklúzió, hiszen e mondat köré bármit építhetünk. Például két kőműves rakhatná a falat, valahogy így:
- Yesterday I figured out that nothing ever dies.
- Yeah, I know. Just give me some more bricks.
Talán azért kellett hozzá ennyire szívszorító felvezetés, hogy igazán és tiszta szívből akarjuk elhinni.
Így vagy úgy, David Lynch fekete-fehér filmje felejthetetlen élmény marad.
bonus content
2009. 02. 04.
19:34:18
2009. 02. 04.
20:53:54
David Lynchet többek között azért szeretem, mert filmjeivel többnyire a második csoportot gazdagítja, de a Radírfej, ha jól emlékszem, erős kivétel.
2009. 02. 04.
22:27:43
2009. 02. 04.
22:53:21
2009. 02. 05.
02:06:21
link
link
Melyikről nem jut eszünkbe a dekadencia, a pusztulás és a bizarr emberkép?
2009. 02. 05.
12:17:59
2009. 02. 05.
12:35:57
2009. 02. 05.
15:21:14
Amikor először magamra fújtam a Muskot, és elmeséltem neked, hogy nagyon sok benne a pézsma és a méz, nem kezdtél el győzködni, hogy higgyem el, Villoresi nem olyan rossz ember.
2009. 02. 05.
15:44:24
a többszintű megkövezősdi
2009. 02. 05.
17:27:11
2009. 02. 05.
19:22:11
link
"Na, itt van álmaim nője, és kihajol az ablakon. Meg kéne szodomizálnom, tudom, ő is arra vár. Nem megy. Gonosz nő. Hol az ecset. Festek köré stilizált falloszokat."
link
"Valamit bele kéne döfni, tudom. Ma legyen puska, hal és tigrisek".
link
"Még mindig nem megy".
---
Dalí nem a háborútól szenvedett, hanem attól, hogy elvette a pénzéhes, nimfomán Gálát, aki amúgy pont az esete volt (beleesett), és nem tudott vele mit kezdeni. Ez üvölt majd' minden képéről, és ez magyarázza, hogy egész életében azt hangoztatta, mennyire jó Salvador Dalínak születni (pokoli rossz). Gonosz nyelvek szerint élete alkonyán ő maga tette el láb alól.
A zsenialitását és egyediségét elismerem, de elalvás előtt inkább három David Lynch, mint egy Dalí. És nem raknám ki a lakásomba a képeit.
2009. 02. 05.
19:24:24
2009. 02. 06.
12:56:00
2009. 02. 06.
13:31:19
2009. 02. 06.
18:07:26
2009. 02. 06.
18:10:52
Nézd meg a Brazilt, Terry Gilliam rendezte.
2009. 02. 06.
18:12:51
2009. 02. 06.
18:34:16
2009. 02. 06.
18:42:05
2009. 02. 06.
18:49:37
2009. 02. 06.
18:58:59
mr., ha már ennyire rajta vagy, kérlek, áruld el, miért nem szabad egymás után kétszer kinyitni a hűtőszekrény ajtaját. Fél éve ezen gondolkodom. Felhívhatnálak, de itt több emberen tudsz segíteni egyszerre.
2009. 02. 06.
19:13:08
2009. 02. 06.
19:19:18
2009. 02. 06.
19:29:42
a hűtők pneumatikus gumitömítéssel zárnak, amit a hűtő egész oldalán és alján/tetején végigfutó mágneslap fog össze. amikor becsukod az ajtót a mágnes összenyomja az üreges gumitömítést és peremén található kicsi lukakon át elkezd kipréselődni belőle a levegő, miközben az ajtó egyre jobban rászorul a keretre. ez az idő, míg kimegy az összes levegő a tömítésből 10-30 mp között van anyagtól, mágneserőtől, kiviteltől függően. ha ez alatt az idő alatt nyitod ki újra az ajtót, akkor nem csak a mágnes erejét kell legyőznöd, hanem a teljesen még le nem eresztett tömítés vákuumhatását is. ehhez 5-10 x akkora erő kell, mint a normákl nyitáshoz, így 5-10 x nagyobb erővel téped szét a tömítés oldalfalát. sőt, még a beltér nyomása sem egyenlítőik ki ekkorra, tehát a beltér "vákuuma" ellen is dolgozol ajtónyitáskor. a lényeg, hogy sokkal nagyobb erővel téped a tömítést, így akár 5-10 ilyen durva ajtónyitással, már széttépheted a gumit. akkor pedig már nem szigetel rendesen és a hűtő fogyasztása nő, elkezd jegesedni, végső esetben leolvad.
remélem kimerítő volt.
2009. 02. 06.
19:43:16
2009. 02. 06.
20:02:14
ezért jó lenne, ha nem baszogatnád a hűtőd ajtaját, mert még ledobják ránk az atomot.
2009. 02. 06.
20:22:59
2009. 02. 06.
20:54:11
2009. 02. 07.
09:43:44
2009. 02. 07.
13:37:41
Figyelj, Mage. Ha nem akarod, hogy újra disznózsírban kelljen tartósítanod a húst, akkor ne nyitogasd a hűtőajtót.
Na.
2009. 02. 10.
01:00:27
Na jó, van egy második is.
link
És itt kifújt.
Vicces lett az ajánló. (Lehet, hogy fejlődök?!?)
2009. 02. 10.
04:39:30
Néhány egészen szerencsétlen nácinak annyi esze volt, hogy olyan helyről hozzon tojást, ahol a tyúkok mellett kakast tartanak. Így egyes tojásokban nem nyers fehérje lötyögött, hanem többi-kevésbé fejlett kiscsirke. Ilyeneket is hajigáltak véletlenül.
Elképzeltem egy-egy tojásban rekedt madár történetét:
A nagy sötétségben szédülést érzel (mint amikor elindul a lift), ijedtedben gyorsan megszületsz, és arra eszmélsz, hogy akaratodon kívül máris repülsz, ám mire örülni kezdenél, zuhansz, ráesel egy buzira és szörnyet halsz.
Dalí tényleg látnok lehetett.