in bruges :: 2008. május 30., péntek, 02:26:56 :: 20 komment
cinema
Remélem, a Styx hullámain hánykolódó csónakban a Kaszás feltesz majd néhány kínos kérdést annak a szerencsétlennek, aki a nagy eszével "Erőszakik" magyar címet adott az In Bruges-nak. Ennek köszönhetően ülnek be a neander-völgyiek makogással rombolni a ritka élményt: Colin Farrell skinheadet, nőt, törpét, kanadait és egyéb halmozottan hátrányos helyzetű embereket ver.
A gengszter-western-angol humor alapú dráma olyan egyszerű kérdésekre keres választ, mint élet, halál, pokol és menny, és hogy miként lehetséges néhány napnál hosszabb ideig elviselni Belgiumot.
Martin McDonagh tisztelettel és értelemmel nevet a Halál groteszk maszkot viselő arcába. Talán az egyetlen lehetséges utat járva, amelyen értelmes és szellemes ember halad az ismeretlen és az ősi félelem felé, a filmtörténelemben korántsem első alkalommal világítva rá, hogy létezik az elmúlásnál is veszedelmesebb misztikum és keményebb ellenfél: az eltökélt terhes nő.
9.5 / 10
bonus content
2008. 05. 31.
12:28:59
2008. 05. 31.
13:14:20
2008. 05. 31.
13:43:20
***************
*** SPOILER ***
***************
A törpe azért jár pórul a végén, mert Ray vékony, és szétrobbanás nélkül haladnak át a testén a dum-dum golyók. Harry jobban tette volna, ha hallgat a megérzéseire: "Tudom, nem kellene, de kérek."
Másrészt direkt nem írtam bele a kövér amerikaikat.
Harmadrészt épp most moderáltak ki a port.hu fórumról. Nehogy úgy járnanak, mint az index.
2008. 05. 31.
15:25:29
Továbbhaladva ezen a vonalon eszembe jut, hogy Harry vesztét a transzcendenstől való elszakadás okozza: egyrészt nem hallgat a megérzésére a dum-dum golyók kapcsán (amelyek közvetett módon a vesztét okozzák), másrészt nem hallgat a régi intelemre: vigyázz, mit kívánsz, mert valóra válik ("bárcsak láthatnám Burges-t, mielőtt meghalok"), harmadrészt nem hallgat a feleségére, akit élettelen tárgynak nevez.
Ken felsétál a lépcsőn (lajtora), megérinti Krisztus vérét, a film végén pedig sebekből vérezve küzdi fel magát a torony tetejére (Golgota), aprópénzt szór a földre (Júdásnak), és feláldozza az életét Ray vétke miatt.
De főleg a kövér emberek miatt tetszett, igen.
2008. 05. 31.
15:40:00
2008. 05. 31.
15:59:47
2008. 05. 31.
16:26:48
2008. 05. 31.
16:34:12
2008. 05. 31.
16:41:53
2008. 05. 31.
17:07:21
link
2008. 05. 31.
17:20:44
Már háromszor olvastam a fenti kritikát, de én nem ezt látom a filmből. Ezért kérdeztem, mi kerülte el a figyelmemet.
Mit szimbolizál a gázpalack? Miért azzal öl és azzal nyit zárat? (Mindkettő elképesztően idióta ötlet). Nyilván van jelentése, hiszen elég nagy szerepet kapott. Mi az?
(Az In Burges-ban gyakorlatilag nincs felesleges részlet, mondat, mozzanat).
Mi a jelentése a valóságtól teljesen elrugaszkodott módon működő nyomkövetőnek? Miért lesz egyre hülyébb a filmszereplő, ahogy halad a film (ahelyett, hogy belerázódna a paranoiába)? Mi a szerepe annak, hogy a pszichopata a megrendelőit is megöli? Hogyan következik ebből a pokol? A szabadúszó miért idióta? A pszichopata milyen küldetést teljesít? Milyen célt szolgál?
A pokolban a bűnökért szokás szenvedni. Mi a főszereplő bűne? A feleségéé?
A seriff jajjgatása, a pénzérme látszat-választása és az utolsó karambol számomra sokkal inkább azt sejtetik: a no country for old men igazi, kőkemény nihilista film. A pokol a nihilizmustól végtelenül távol áll: a pokol és a menny vonatkozásában mindennek tétje van, ha hiszünk bennük, hisszük azt is, hogy létezik választás, ígéret, megváltás és remény.
2008. 05. 31.
17:51:16
a te poklod talán az, hogy mindenben szimbólumot keresel. a gázpalack csupán eszköz, annak ellenére, hogy emberünk mennyire ragaszkodik hozzá, de az tény, hogy egy ilyen feltűnő szerszám fényévekre van az általad említett nihiltől.
a nyomkövetőnek nincs semmi jelentőssége, maximum azoknak az embereknek jelenthet vígaszt, akik abban hitben nézik a filmet, hogy a valóságot látják, meg persze szerencsétlen chigurghnak (ha így írja a nevét), akinek szent meggyőződése, hogy arkangyal, miközben csak egy báb.
hogy felfelé is gyilkolt? ez szimpla krimielem: meglátod a nagy lehetőséget, hát kihasználod.
a főszereplő bűne? elvette a pénzt és ezzel nem csak a saját, de felesége lelkét is eladta.
2008. 05. 31.
18:35:58
Úgy érted, az én poklom az, hogy képes vagyok érvekkel alátámasztani az állításaimat?
Ez kívülről nézve valóban ijesztő állapot lehet.
2008. 05. 31.
19:32:17
2008. 05. 31.
22:36:22
2008. 05. 31.
22:51:27
Komolyan gondolod, hogy oscar-díjas filmrendező gyilkoltat a művében, mert az ölés menő krimielem?
2008. 05. 31.
23:40:23
Ez a marha-szimbólum az én szememben elég ütős - hogy stílszerű hasonlattal éljek.
2008. 06. 01.
00:14:18
2008. 06. 01.
02:47:51
A Half Life meglehetősen lineáris, "lövöldözős" first person shooter. Az ilyenek borítóján többnyire csupa izom, 2-3 méter magas alfahím vagy mutáns szörny szerepel, kezében valami bitang erős fegyverrel (Doom, Duke Nukem és társai). Valljuk be, ha az ember plazmaágyúval rohangál, az izomzatnak nincs túl nagy jelentősége.
Ezzel szemben Gordon Freeman, a HL kultikus főszereplője szakállas, szemüveges, intellektuálisnak tűnő, átlagos testalkatú, középkorú férfi, kezében feszítővassal. link
Úgy gondolom, ez a kompozíció sokkal brutálisabb. Átlagos, normális, ám eltökélt férfi. Kezében a pajszer. Mit gondolsz, mihez kezd vele? Miért viszi magával görbe fémrudat? Biztos, hogy ajtókat nyit vele?
A gázpalack egyszerű, nyers, brutális, minden finomságtól mentes fizikai erő. Nincs ravaszság, nincs kerülőút, nincs hibalehetőség. Órmótlan, nehéz teher. Muncika említette, hogy a Visszafordíthatatlan elején (végén) gázpalackkal veri szét a férfi a másik férfi fejét. Nem véletlenül.
Gondoltam, vizsgáljuk meg, hogy a pokol végrehajtó angyala miért választ magának ilyen fegyvert, és miért kerül ugyanennek az embernek a másik kezébe hangtompítós shotgun, ami sok szempontból a palack ellenpontját képviseli (nehezen tudnék elképzelni jobb és praktikusabb fegyvert, leszámítva a nem elhanyagolható méretét).
Nem vagyok nagy véleménnyel Coenékről, mégis úgy gondolom, ezek nem véletlenek. Ám nekem ebből nem állt össze semmiféle pokol. Számomra nihilről, butaságról és reménytelen ürességről szól a film. A főszereplő az elején a szarvast sem találja el, háborús veteránként. Minek ugrál az ilyen?
2008. 06. 05.
15:43:45